Bestuur

Aad Veenman

Aad Veenman is vanaf het begin af aan betrokken bij de initiatieven voor verduurzaming. De woorden vervoer en techniek lopen als een rode draad door zijn loopbaan; betrokken bij het regiovervoer, de OV-chipkaart, President Directeur van de Nederlandse Spoorwegen, Boegbeeld van de Topsector Logistiek en natuurlijk de luchtvaart. Jaren is hij voorzitter geweest van de Adviesraad van NLR en nu nog steeds voorzitter van LRN.

Bij de start van Luchtvaart in Transitie is hij een aanjager geweest van dit initiatief en heeft hij de rol van interim directeur projectbureau LiT op zich genomen. Deze rol heeft hij na ruim een halfjaar overgedragen aan Ron van Manen.

Naast zijn rol al onafhankelijk bestuursvoorzitter voor de Stichting Luchtvaart in Transitie is Aad Veenman voorzitter van de Vereniging Achmea NV, voorzitter van de Raad van Toezicht Regio vervoer Gooiland, Voorzitter van de Raad van Commissarissen van OneLogistics, Lid van de Raad van Commissarissen van Sweco Holding BV, Lid van de Aufsichtsrat van TenneT GmbH en lid van de Stichting Continuïteit SBM Offshore.
Aad Veenman was van 2002 tot 2009 President Directeur van de NS. Daarvoor heeft hij een lange loopbaan bij het industriële concern Stork gehad, waar hij vanaf 1990 lid was van de Raad van Bestuur en van 1998 tot en met 2002 voorzitter van de Raad van Bestuur. Daarnaast was Aad Veenman Boegbeeld van de Topsector Logistiek (tot december 2023).

Lex Besselink

Lex Besselink is de voorzitter van het bestuur van de NAG. Hij heeft een indrukwekkende carrière met een achtergrond en expertise in militair en strategisch management. Na zijn afstuderen aan HBS-B in 1971 vervolgde hij zijn opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie en de Technische Universiteit Delft, met specialisatie in Technische Natuurkunde. Zijn militaire loopbaan, die liep van 1975 tot 2008, bracht hem in verschillende functies binnen de Koninklijke Landmacht, waaronder als officier en militair attaché voor Duitsland en Zwitserland.

In zijn overgang naar civiel leiderschap diende Lex als directeur Inkoop en later als directeur van het Materieellogistiek bij de Koninklijke Landmacht. Als generaal-majoor bekleedde hij de functie van directeur Wapensystemen en Depots bij de Defensiematerieelorganisatie (DMO). Lex heeft verschillende belangrijke rollen vervuld, waaronder het leiden van het Programmabureau World Class Maintenance en het voorzitten van de Strategische Adviesraad bij TNO voor Defence, Safety and Security. Hij is ook lid van de raad van toezicht van het NLR.

Naast zijn militaire en professionele prestaties heeft Lex zich gewijd aan tal van maatschappelijke rollen. Van het zijn van een districtgouverneur van de Lionsorganisatie tot het leiden van de besturen van oorlogsmusea en natuurorganisaties, draagt Lex actief bij aan zijn gemeenschap. Zijn diverse interesses omvatten tennis, golf, lezen, knutselen en puzzelen.

Erik Geertsema

De heer Geertsema heeft een indrukwekkend trackrecord in leidinggevende posities bij Fokker, GKN Aerospace en Panta Holdings B.V., waar hij aftermarket-bedrijven leidde en liet groeien die diensten leveren aan luchtvaartmaatschappijen en OEM’s, zowel autonoom als via fusies en overnames. De heer Geertsema fungeerde als Verantwoordelijk Manager voor EASA & FAA Part 145 reparatiestations en diende als bestuurslid voor in de VS en Singapore gevestigde entiteiten.

Naast zijn zakelijke ervaring brengt de heer Geertsema een sterk netwerk in het luchtvaartecosysteem met zich mee door bestuursfuncties bij de Independent Aircraft Modifier Alliance (sinds 2020) en het Development Center for Maintenance of Composites (2016-2021).

“Ik ben trots om het HAPSS-project te leiden en een Dash8-300-demonstrator met een vloeibaar waterstofbrandstofcelsysteem te leveren. Met naar schatting 3 procent van de broeikasgasemissies afkomstig uit de luchtvaartindustrie, is duurzaamheid meer dan een trendy, actueel onderwerp; het is cruciaal. Ik ben ervan overtuigd dat we de emissies zullen verminderen en duurzamer zullen worden om toekomstige generaties in staat te stellen te vliegen. Samenwerking in de industrie en publieke financiering zijn essentiële elementen om daar te komen – Aviation in Transition combineert deze elementen.”

Ellen Hanselman

Ellen Hanselman is voorzitter van de directie van de MBO Colleges Airport en Amstelland. MBO College Airport in Hoofddorp is de vakschool voor opleidingen gericht op de luchthaven, luchtvaart en logistieke services. Ellen is tevens bestuurslid van het College van Belanghebbende Luchtvaartonderwijs (CvBLo). Vanuit deze hoedanigheid is zij betrokken bij de Human Capital Agenda van Luchtvaart in Transitie en sinds december 2023 bestuurslid van de Stichting Luchtvaart in Transitie.

Juriaan Kellermann

Juriaan Kellermann is een ervaren professional met meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe multidisciplinaire projecten, afdelingen en bedrijven. Momenteel staat hij aan het hoofd als CEO van Fokker Next Gen. Zijn toewijding aan duurzaamheid, innovatie en operationele uitmuntendheid is duidelijk zichtbaar in zijn rol, waarbij hij het bedrijf leidt naar baanbrekende oplossingen voor duurzame luchtvaart. Met een Master of Business Administration en Bachelor-diploma’s in Industrial Engineering en Mechanical Engineering brengt Juriaan een schat aan kennis en expertise naar zijn positie. Zijn diverse achtergrond omvat 9 jaar in de luchtvaartindustrie, evenals belangrijke rollen in IT-advies en gezondheidszorgmanagement, wat bijdraagt aan zijn succes om van Fokker Next Gen een voorloper te maken in vliegtuigbouw. Onder zijn leiding ontwikkelt het bedrijf een innovatief vliegtuig met 120-150 zitplaatsen, aangedreven door vloeibare waterstofverbranding, met als doel duurzame luchtvaart te democratiseren. Als toegewijde vader van zevenjarige tweelingen wordt zijn persoonlijke betrokkenheid bij duurzaamheid gedreven door de wens om een gezondere planeet te waarborgen voor toekomstige generaties.

Adriaan Leyte

Adriaan Leyte is Vice President Strategic Business en ondersteunt zowel de civiele als de defensieve divisies bij GKN Aerospace / Fokker Technologies. In deze rol is hij verantwoordelijk voor het opzetten en ontwikkelen van campagnes en ondersteunt hij senior en uitvoerende relaties in het Nederlandse lucht- en ruimtevaart- en defensie-ecosysteem. Hij vertegenwoordigt GKN Fokker in Nederland in de sectortransformatie naar duurzame/luchtemissievrije luchtvaart. Adriaan is ook lid van de Raad van Toezicht van PAL-V; dat ’s werelds eerste vliegende auto ontwikkelt.

In eerdere functies was Adriaan verantwoordelijk voor alle commerciële luchtvaartklantontwikkeling van Fokker Technologies, waaronder Airbus, Boeing, Bombardier, Cessna, Gulfstream, Dassault, Honda, Honeywell, Pratt & Whitney, Rolls-Royce, enz. Voordat hij deze functie op zich nam, leidde hij alle business development voor civiele, defensie- en vliegtuigmotoractiviteiten voor Electrical Wiring and Interconnection Systems (EWIS) van Fokker Elmo en speelde hij een sleutelrol bij de oprichting van Fokker Elmo-faciliteiten in China, Turkije, de VS, Canada en India.

GKN Aerospace is een van ’s werelds grootste onafhankelijke toeleveranciers van het eerste niveau aan de mondiale luchtvaartindustrie. Met meer dan 100 jaar ervaring in de lucht- en ruimtevaart levert het complexe, hoogwaardige, waardevolle metalen en composietassemblages voor vliegtuigrompen en vliegtuigmotoren, evenals landingsgestellen, transparanties en elektrische bedradingssystemen. Met een jaarlijkse omzet van ruim € 3 miljard en meer dan 17.000 werknemers op 38 productielocaties verspreid over 3 continenten en 12 landen.

Michel Peters

Sinds 2010 is Michel Peters (1959) de Chief Executive Officer van Royal NLR – Netherlands Aerospace Centre, het toonaangevende centrum voor lucht- en ruimtevaartonderzoek en innovatie in Nederland met een wereldwijde reikwijdte. Michel is verantwoordelijk voor de strategie en toegepast onderzoeksagenda van NLR. In samenwerking met industrie en overheid richt NLR zich op duurzamere burgerluchtvaart, de veilige en beveiligde integratie van drones in het burgerlijk luchtruim, de bescherming van vliegtuigen en helikopters tijdens internationale vredesmissies, en de ontwikkeling van kleinschalige, betaalbare satellietsystemen.

Michel Peters gelooft sterk in samenwerking, zoals blijkt uit zijn andere posities. Hij is bestuurslid van de Association of European Research Establishments in Aeronautics (EREA), bestuurslid van de Association of European Space Research Establishments (ESRE), bestuurslid van het International Forum for Aviation Research (IFAR), medevoorzitter van de Advisory Council for Aviation Research and Innovation in Europe (ACARE), voorzitter van de raad van de German-Dutch Wind Tunnels (DNW) en voorzitter van de European Transonic Windtunnel (ETW). Daarnaast is hij lid van de Raad van Lucht- en Ruimtevaart Nederland, bestuurslid van het Dutch National Aviation Program (LiT) en lid van het Comité van Aanbeveling van de Nederlandse Aerospace Foundation NLF.

Lucht- en ruimtevaart is het verbindende thema in de carrière van Michel Peters. Voordat hij werd benoemd tot CEO van NLR, was hij hoofd van de Aerospace Systems & Applications-divisie en de Air Transport-divisie van NLR. Voor zijn tijd bij NLR bekleedde hij verschillende functies bij Martinair (nu onderdeel van KLM), waar hij verantwoordelijk was voor vliegtuigonderhoud. De basis voor zijn carrière werd gelegd aan de Technische Universiteit Delft, waar hij in 1987 een MSc behaalde met specialisatie in Avionics Engineering.

Steffen de Vries

Steffen de Vries, geboren op 3 mei 1968, is de CEO van Aeronamic B.V. Hij studeerde Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente. In het begin van 1992 begon hij als Regional Account Manager bij Structures and Computers Ltd., Zeist, waar Steffen FEM-analyses uitvoerde met behulp van NSYS-software. In 1995 trad hij toe tot Urenco Nederland B.V., Almelo, waar hij zich richtte op het uitvoeren van analyses voor product- en productieverbetering van ultragascentrifuges voor uraniumverrijking en lucht- en ruimtevaartsystemen. Steffens functies omvatten Mechanical Engineer, Design and Project Manager voor lucht- en ruimtevaartprojecten, en vervolgens Manager van Design Engineering.

In 2001 verliet Steffen Urenco om zich aan te sluiten bij Fico Tooling B.V. als Operations Manager, waar hij toezicht hield op logistiek, inkoop en productie. In 2003 keerde hij terug als Operations Manager bij Urenco Aerospace (later hernoemd tot Aeronamic B.V.).

Steffen klom op tot CEO van Aeronamic B.V. in maart 2013. Momenteel leidt hij een team van 148 medewerkers in Nederland (Aeronamic B.V. in Almelo en Aeronamic Services in Woensdrecht) en 85 medewerkers bij Aeronamic Eastern Europe in Roemenië.

Henri Werij

Henri Werij behaalde zijn MSc in experimentele natuurkunde en zijn PhD in atoomfysica en kwantumoptica aan de Universiteit Leiden. Na enkele jaren doorgebracht te hebben in Boulder, Colorado (JILA) en Amsterdam als postdoc, begon hij te werken bij de Nederlandse onderzoeksorganisatie TNO op het gebied van satellietinstrumentatie voor monitoring van de aardatmosfeer. Zijn laatste positie bij TNO, voordat hij in 2017 naar de Technische Universiteit Delft verhuisde, was Directeur van Space and Scientific Instrumentation. Sindsdien is hij hoogleraar en decaan aan de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Hier streeft hij, samen met een wetenschappelijke staf van ongeveer 130 hoogleraren in de luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en bijna 400 postdocs, onderzoekers en promovendi, naar bijdragen aan een duurzame wereld door ontwikkelingen mogelijk te maken die nodig zijn voor de wereldwijde energietransitie in het algemeen en duurzame, oftewel klimaatneutrale, lucht- en ruimtevaart in het bijzonder. Interdisciplinair onderzoek van wereldklasse, internationale samenwerking en uitstekend onderwijs aan vele zeer gemotiveerde studenten aan de faculteit vormen de pijlers van zijn beleid.