Bestuur

Aad Veenman

Aad Veenman is vanaf het begin af aan betrokken bij de initiatieven voor verduurzaming. De woorden vervoer en techniek lopen als een rode draad door zijn loopbaan; betrokken bij het regiovervoer, de OV-chipkaart, President Directeur van de Nederlandse Spoorwegen, Boegbeeld van de Topsector Logistiek en natuurlijk de luchtvaart. Jaren is hij voorzitter geweest van de Adviesraad van NLR en nu nog steeds voorzitter van LRN.

Bij de start van Luchtvaart in Transitie is hij een aanjager geweest van dit initiatief en heeft hij de rol van interim directeur projectbureau LiT op zich genomen. Deze rol heeft hij na ruim een halfjaar overgedragen aan Ron van Manen.

Naast zijn rol al onafhankelijk bestuursvoorzitter voor de Stichting Luchtvaart in Transitie is Aad Veenman voorzitter van de Vereniging Achmea NV, voorzitter van de Raad van Toezicht Regio vervoer Gooiland, Voorzitter van de Raad van Commissarissen van OneLogistics, Lid van de Raad van Commissarissen van Sweco Holding BV, Lid van de Aufsichtsrat van TenneT GmbH en lid van de Stichting Continuïteit SBM Offshore.
Aad Veenman was van 2002 tot 2009 President Directeur van de NS. Daarvoor heeft hij een lange loopbaan bij het industriële concern Stork gehad, waar hij vanaf 1990 lid was van de Raad van Bestuur en van 1998 tot en met 2002 voorzitter van de Raad van Bestuur. Daarnaast was Aad Veenman Boegbeeld van de Topsector Logistiek (tot december 2023).

Lex Besselink

Lex Besselink is de voorzitter van het bestuur van de NAG. Hij heeft een indrukwekkende carrière met een achtergrond en expertise in militair en strategisch management. Na zijn afstuderen aan HBS-B in 1971 vervolgde hij zijn opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie en de Technische Universiteit Delft, met specialisatie in Technische Natuurkunde. Zijn militaire loopbaan, die liep van 1975 tot 2008, bracht hem in verschillende functies binnen de Koninklijke Landmacht, waaronder als officier en militair attaché voor Duitsland en Zwitserland.

In zijn overgang naar civiel leiderschap diende Lex als directeur Inkoop en later als directeur van het Materieellogistiek bij de Koninklijke Landmacht. Als generaal-majoor bekleedde hij de functie van directeur Wapensystemen en Depots bij de Defensiematerieelorganisatie (DMO). Lex heeft verschillende belangrijke rollen vervuld, waaronder het leiden van het Programmabureau World Class Maintenance en het voorzitten van de Strategische Adviesraad bij TNO voor Defence, Safety and Security. Hij is ook lid van de raad van toezicht van het NLR.

Naast zijn militaire en professionele prestaties heeft Lex zich gewijd aan tal van maatschappelijke rollen. Van het zijn van een districtgouverneur van de Lionsorganisatie tot het leiden van de besturen van oorlogsmusea en natuurorganisaties, draagt Lex actief bij aan zijn gemeenschap. Zijn diverse interesses omvatten tennis, golf, lezen, knutselen en puzzelen.

Erik Geertsema

De heer Geertsema heeft een indrukwekkend trackrecord in leidinggevende posities bij Fokker, GKN Aerospace en Panta Holdings B.V., waar hij aftermarket-bedrijven leidde en liet groeien die diensten leveren aan luchtvaartmaatschappijen en OEM’s, zowel autonoom als via fusies en overnames. De heer Geertsema fungeerde als Verantwoordelijk Manager voor EASA & FAA Part 145 reparatiestations en diende als bestuurslid voor in de VS en Singapore gevestigde entiteiten.

Naast zijn zakelijke ervaring brengt de heer Geertsema een sterk netwerk in het luchtvaartecosysteem met zich mee door bestuursfuncties bij de Independent Aircraft Modifier Alliance (sinds 2020) en het Development Center for Maintenance of Composites (2016-2021).

“Ik ben trots om het HAPSS-project te leiden en een Dash8-300-demonstrator met een vloeibaar waterstofbrandstofcelsysteem te leveren. Met naar schatting 3 procent van de broeikasgasemissies afkomstig uit de luchtvaartindustrie, is duurzaamheid meer dan een trendy, actueel onderwerp; het is cruciaal. Ik ben ervan overtuigd dat we de emissies zullen verminderen en duurzamer zullen worden om toekomstige generaties in staat te stellen te vliegen. Samenwerking in de industrie en publieke financiering zijn essentiële elementen om daar te komen – Aviation in Transition combineert deze elementen.”

Ellen Hanselman

Ellen Hanselman is voorzitter van de directie van de MBO Colleges Airport en Amstelland. MBO College Airport in Hoofddorp is de vakschool voor opleidingen gericht op de luchthaven, luchtvaart en logistieke services. Ellen is tevens bestuurslid van het College van Belanghebbende Luchtvaartonderwijs (CvBLo). Vanuit deze hoedanigheid is zij betrokken bij de Human Capital Agenda van Luchtvaart in Transitie en sinds december 2023 bestuurslid van de Stichting Luchtvaart in Transitie.

Juriaan Kellermann

Juriaan Kellermann is een ervaren professional met meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe multidisciplinaire projecten, afdelingen en bedrijven. Momenteel staat hij aan het hoofd als CEO van Fokker Next Gen. Zijn toewijding aan duurzaamheid, innovatie en operationele uitmuntendheid is duidelijk zichtbaar in zijn rol, waarbij hij het bedrijf leidt naar baanbrekende oplossingen voor duurzame luchtvaart. Met een Master of Business Administration en Bachelor-diploma’s in Industrial Engineering en Mechanical Engineering brengt Juriaan een schat aan kennis en expertise naar zijn positie. Zijn diverse achtergrond omvat 9 jaar in de luchtvaartindustrie, evenals belangrijke rollen in IT-advies en gezondheidszorgmanagement, wat bijdraagt aan zijn succes om van Fokker Next Gen een voorloper te maken in vliegtuigbouw. Onder zijn leiding ontwikkelt het bedrijf een innovatief vliegtuig met 120-150 zitplaatsen, aangedreven door vloeibare waterstofverbranding, met als doel duurzame luchtvaart te democratiseren. Als toegewijde vader van zevenjarige tweelingen wordt zijn persoonlijke betrokkenheid bij duurzaamheid gedreven door de wens om een gezondere planeet te waarborgen voor toekomstige generaties.

Adriaan Leyte

Adriaan Leyte is Vice President Strategic Business en ondersteunt zowel de civiele als de defensieve divisies bij GKN Aerospace / Fokker Technologies. In deze rol is hij verantwoordelijk voor het opzetten en ontwikkelen van campagnes en ondersteunt hij senior en uitvoerende relaties in het Nederlandse lucht- en ruimtevaart- en defensie-ecosysteem. Hij vertegenwoordigt GKN Fokker in Nederland in de sectortransformatie naar duurzame/luchtemissievrije luchtvaart. Adriaan is ook lid van de Raad van Toezicht van PAL-V; dat ’s werelds eerste vliegende auto ontwikkelt.

In eerdere functies was Adriaan verantwoordelijk voor alle commerciële luchtvaartklantontwikkeling van Fokker Technologies, waaronder Airbus, Boeing, Bombardier, Cessna, Gulfstream, Dassault, Honda, Honeywell, Pratt & Whitney, Rolls-Royce, enz. Voordat hij deze functie op zich nam, leidde hij alle business development voor civiele, defensie- en vliegtuigmotoractiviteiten voor Electrical Wiring and Interconnection Systems (EWIS) van Fokker Elmo en speelde hij een sleutelrol bij de oprichting van Fokker Elmo-faciliteiten in China, Turkije, de VS, Canada en India.

GKN Aerospace is een van ’s werelds grootste onafhankelijke toeleveranciers van het eerste niveau aan de mondiale luchtvaartindustrie. Met meer dan 100 jaar ervaring in de lucht- en ruimtevaart levert het complexe, hoogwaardige, waardevolle metalen en composietassemblages voor vliegtuigrompen en vliegtuigmotoren, evenals landingsgestellen, transparanties en elektrische bedradingssystemen. Met een jaarlijkse omzet van ruim € 3 miljard en meer dan 17.000 werknemers op 38 productielocaties verspreid over 3 continenten en 12 landen.

Tineke van der Veen

Met een passie voor techniek en jarenlange internationale ervaring in de lucht- en ruimtevaart, leidt Tineke van der Veen sinds 1 juni 2025 het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) als CEO.
In haar rol als CEO werkt zij aan het versterken van de positie van NLR als kennispartner voor overheid en industrie, met focus op veiligheid, duurzaamheid en technologische innovatie.

Tineke behaalde haar Master of Science in Aerospace Engineering aan de TU Delft, dat de basis vormde van een loopbaan die haar van Rolls-Royce in het Verenigd Koninkrijk naar Airbus, Fokker/GKN Aerospace en Boeing bracht.
Bij Boeing was zij als Managing Director verantwoordelijk voor de Benelux en Nordics. Ook als zelfstandig adviseur, via haar bureau Blue DragonFly Consultancy, bleef zij werken binnen de sector, met een focus op strategie, innovatie en maatschappelijke impact.

Naast haar technologische en strategische expertise, heeft Tineke een sterk oog voor de menselijke kant van innovatie. Ze gelooft dat vooruitgang pas echt waarde krijgt als mens en technologie hand in hand gaan.
Het stimuleren van talent, het creëren van ruimte voor groei en het bouwen aan een cultuur van nieuwsgierigheid en vertrouwen zijn voor haar net zo belangrijk als technische prestaties.

Steffen de Vries

Steffen de Vries, geboren op 3 mei 1968, is de CEO van Aeronamic B.V. Hij studeerde Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente. In het begin van 1992 begon hij als Regional Account Manager bij Structures and Computers Ltd., Zeist, waar Steffen FEM-analyses uitvoerde met behulp van NSYS-software. In 1995 trad hij toe tot Urenco Nederland B.V., Almelo, waar hij zich richtte op het uitvoeren van analyses voor product- en productieverbetering van ultragascentrifuges voor uraniumverrijking en lucht- en ruimtevaartsystemen. Steffens functies omvatten Mechanical Engineer, Design and Project Manager voor lucht- en ruimtevaartprojecten, en vervolgens Manager van Design Engineering.

In 2001 verliet Steffen Urenco om zich aan te sluiten bij Fico Tooling B.V. als Operations Manager, waar hij toezicht hield op logistiek, inkoop en productie. In 2003 keerde hij terug als Operations Manager bij Urenco Aerospace (later hernoemd tot Aeronamic B.V.).

Steffen klom op tot CEO van Aeronamic B.V. in maart 2013. Momenteel leidt hij een team van 148 medewerkers in Nederland (Aeronamic B.V. in Almelo en Aeronamic Services in Woensdrecht) en 85 medewerkers bij Aeronamic Eastern Europe in Roemenië.

Henri Werij

Henri Werij behaalde zijn MSc in experimentele natuurkunde en zijn PhD in atoomfysica en kwantumoptica aan de Universiteit Leiden. Na enkele jaren doorgebracht te hebben in Boulder, Colorado (JILA) en Amsterdam als postdoc, begon hij te werken bij de Nederlandse onderzoeksorganisatie TNO op het gebied van satellietinstrumentatie voor monitoring van de aardatmosfeer. Zijn laatste positie bij TNO, voordat hij in 2017 naar de Technische Universiteit Delft verhuisde, was Directeur van Space and Scientific Instrumentation. Sindsdien is hij hoogleraar en decaan aan de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Hier streeft hij, samen met een wetenschappelijke staf van ongeveer 130 hoogleraren in de luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en bijna 400 postdocs, onderzoekers en promovendi, naar bijdragen aan een duurzame wereld door ontwikkelingen mogelijk te maken die nodig zijn voor de wereldwijde energietransitie in het algemeen en duurzame, oftewel klimaatneutrale, lucht- en ruimtevaart in het bijzonder. Interdisciplinair onderzoek van wereldklasse, internationale samenwerking en uitstekend onderwijs aan vele zeer gemotiveerde studenten aan de faculteit vormen de pijlers van zijn beleid.

Rob Postma

Rob Postma is Managing Director van Airbus Netherlands BV, het grootste ruimtevaartbedrijf van Nederland en leverancier van hoogwaardige technologie en diensten voor de internationale lucht- en ruimtevaartindustrie. In deze functie is hij verantwoordelijk voor het management van het in Leiden gevestigde bedrijf, waar zo’n 265 ingenieurs werken op de productielocaties in Leiden en Oegstgeest en op de Main Operating Base van de Multinational MRTT-vloot in Eindhoven.

Voordat hij bij Airbus Netherlands aan de slag ging, bekleedde Rob Postma sinds 2007 verschillende functies binnen de internationale Airbus-organisatie. Zo was hij Vice President en Head of Governmental Export Business binnen de Space Systems-divisie, waar hij wereldwijd verantwoordelijk was voor business development, marketing en sales van aardobservatie- en telecommunicatiesatellieten voor nationale ruimteagentschappen en militaire organisaties. Eerder was hij verantwoordelijk voor business development en sales op het gebied van Earth Observation, Navigation & Science, en voor de verkoop van inlichtingen op basis van satellietdata in de EMEA- en Latijns-Amerika-regio.

Naast zijn dagelijkse werk voor de teams van Airbus Netherlands, is Rob Postma verantwoordelijk voor de ruimtevaart-roadmap binnen Holland High Tech en lid van diverse adviesraden, waaronder de Advisory Board van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de strategische adviesraad van TNO Industrie, de Advisory Council Aerospace Engineering van de TU Delft, het NSO Stakeholder Consultation Platform, de Eurospace Council, de Taskforce Technologische Industrie van de Economic Board Zuid-Holland en de Advisory Board van de Nederlandse Lucht- en Ruimtevaart Stichting (NLF).