Raad van Advies

Birgit Otto

Birgit Otto heeft veel ervaring in de luchtvaart- en logistieke wereld. Na haar studie aan Wageningen (propedeuse Environmental Sciences) en Groningen (Bedrijfskunde & Management) begon ze in 1989 als managementtrainee bij Royal Nedlloyd, een wereldwijde logistieke dienstverlener. In dit bedrijf deed ze ervaring op in commerciële en algemene managementfuncties bij verschillende Nedlloyd-bedrijven in Nederland en daarbuiten.

In 2001 trad ze toe tot de Royal Schiphol Group. Ze was directeur van diverse bedrijfseenheden (Airport Operations, Assetmanagement en Design & Review) en de laatste 8 jaar bij Schiphol was ze Vice President & COO. In deze laatste functie maakte ze ook deel uit van de Executive Board van ACI Europe en was ze voorzitter van diverse brancheplatforms zoals de Safety Review Board en Security Board. Daarnaast was ze lid van de Next Generation Infrastructure Board, Holland International Distribution Country Board en de Dutch Digital Logistics Strategy Board.

Op dit moment is Birgit lid van de Raad van Commissarissen van Transavia, Royal IHC, Handelsveem BV/Steinweg, Royal Flora Holland, Kika en FBO.

Mark Bentall

Academische prestaties:
Dr. Mark Bentall behaalde zijn Master of Engineering (MEng) in Electronic & Computer Engineering en Business Management aan de University of Brighton. Vervolgens behaalde hij zijn doctoraat PhD in Telecommunications aan de University of Wales (Cardiff).

Carrière:
Na zijn professionele carrière te zijn begonnen bij GEC Marconi Avionics voor vluchtbesturingssystemen, ging Mark verder bij Nortel, waar hij werkte aan militaire communicatiesystemen. Later leidde hij Engineering Governance and Compliance voor Airbus Defence and Space, waarbij hij zijn expertise in technische risicobeoordeling bij multinationale militaire projecten, REACH & Environmental Engineering, Free and Open Source Software en Product Security toepaste. Mark was ook Chief Engineer voor belangrijke ICT-projecten van de overheid.
Na verschillende functies waarin hij Technology Operations leidde voor de Airbus Group, nam Mark zijn huidige rol op zich als Head of Airbus R&T Programme. Als wereldwijd operationeel technoloog is Mark verantwoordelijk voor het Airbus Research and Technology-portfolio voor alle bedrijfsonderdelen, met zorg voor afstemming op de strategische doelen van het bedrijf. Het portfolio omvat interne activiteiten en externe samenwerkingen met academische instellingen, institutionele onderzoeksorganisaties en industriële partners. Mark is ook verantwoordelijk voor afstemming met relevante nationale en Europese onderzoeksstructuren.

Bart Biebuyck

Bart Biebuyck is de CEO en oprichter van het Green Energy Park Krk, een unieke midstream faciliteit op het eiland Krk in de Noordelijke Adriatische Zee. Onder zijn leiderschap streeft het park ernaar om 10 miljoen ton hernieuwbare ammoniak te verwerken die vanuit verschillende delen van de wereld wordt verscheept. Er wordt een investering van meer dan 0,5 miljard euro verwacht, en de ambitie is om de operaties te starten vanaf juli 2027.

Voordat hij bij het Green Energy Park Krk kwam, werkte Bart Biebuyck bij de Fuel Cell-afdeling van Toyota Motor Europe, waar hij de positie van Technical Senior Manager bekleedde. Zijn expertise in de auto-industrie omvat uitgebreide kennis met betrekking tot de implementatie van nieuwe technologieën op de Europese markt. Als onderdeel van het Clean Energy Partnership (CEP) programma in Berlijn werkte Bart aan het versterken van Europese proeven voor de Toyota Fuel Cell Vehicle. Hij kreeg ook de kans om zijn expertise in Japan te ontwikkelen en uit te breiden, waar hij twee jaar werkte.

Naast zijn industriële ervaring is Bart sinds 2006 politiek actief in zijn lokale gemeente. In 2013 werd hij vicevoorzitter van de gemeenteraad, verantwoordelijk onder andere voor de lokale economie en onderwijs.

In 2016 werd hij aangesteld als uitvoerend directeur van het Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, nu bekend als de Clean Hydrogen Partnership – een publiek-privaat partnerschap tussen de Europese Commissie, de industrie en de onderzoeksgemeenschap. Het doel is het vergemakkelijken van de implementatie van brandstofcellen en waterstoftechnologieën in Europa. Tijdens zijn termijn van zeven jaar lag de nadruk sterk op samenwerking met steden en regio’s, wat leidde tot de oprichting van de European Hydrogen Valleys Partnership met ongeveer 40 Europese regio’s. Het verspreiden van projectresultaten, het vergroten van technologiebewustzijn en het verbeteren van fundamenteel onderzoek werden zijn belangrijkste aandachtspunten. Hij is de bedenker van het Hydrogen Valleys-concept, de European Hydrogen Week en de European Hydrogen Bank. Hij slaagde erin om de Europese “Clean Hydrogen Partnership” ter waarde van 2,0 miljard euro succesvol te onderhandelen, die werd gelanceerd door de voorzitter van de Europese Commissie in november 2021.

Sébastien Dubois

Sébastien Dubois is Head of Programme Development bij het Clean Aviation Joint Undertaking, een Publiek-Private Samenwerking en het belangrijkste onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie om de luchtvaart in de richting van een duurzame en klimaat neutrale toekomst te sturen.
Sébastien is verantwoordelijk voor het definiëren, in samenwerking met leden van Clean Aviation, van de programmering van de strategische inhoud van het Joint Undertaking, voor het ontwikkelen van robuuste programma-inhoud om de verwachte impact en voordelen tegen 2035 te leveren, en voor het tot stand brengen van synergiën met andere Europese en internationale organisaties. Hij is ook belast met het toezicht houden op alle communicatieactiviteiten.
Voordat hij eerder dit jaar zijn huidige functie op zich nam, bekleedde Sébastien verschillende posities, waaronder Head of Programmes (2019-2023) en Project Officer (2010-2019) voor de voorganger van Clean Aviation, het Clean Sky Joint Undertaking. Sinds 2010 heeft hij zich gespecialiseerd in een breed scala van gebieden, van helikopters tot korte- en middellangeafstandsvliegtuigen, bovenop de programmatische aspecten.
Daarvoor werkte hij 13 jaar in de Franse industrie, met name voor de Thales Group, in verschillende functies, waaronder Head of Research and Innovation  voor commerciële vliegtuigen (2006-2010), Programmamanager voor Radar and Electronic Warfare Systems for Combat Aircraft (2002-2006) en Radar Product Line Manager (1997-2002).

Sébastien heeft een Master of Science in Electronics van de Ecole Centrale de Marseille, Frankrijk.

Alain Leroy

Alain Leroy studeerde af als Frans luchtvaartingenieur en piloot in 1986. Hij trad eerst toe tot het Franse Ministerie van Defensie, waar hij verantwoordelijk was voor onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma’s voor de trainingsvloot van de luchtmacht, inclusief de eerste experimenten met stall- en spinbestendige lichte vliegtuigconcepten. Vervolgens bekleedde hij verschillende functies bij de Franse Direction Générale de l’Aviation Civile voordat hij negen jaar bij de Joint Aviation Authorities (JAA) bleef, waar hij een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling van het eerste Europese “gezamenlijke certificatiesysteem” met de lidstaten van de JAA.

Na een jaar bij Sofréavia, een Frans luchtvaartadviesbureau, waar hij het hoofd was van de afdeling luchtwaardigheid en operaties ter ondersteuning van luchtvaartautoriteiten in Afrika en Zuidoost-Azië, trad hij in 2004 toe tot de European Aviation Safety Agency (EASA) als hoofd van de afdeling Productcertificering, verantwoordelijk voor luchtwaardigheids- en milieucertificering van luchtvaartproducten. Hij werd later benoemd tot hoofd van de afdeling Grote Vliegtuigen voordat hij plaatsvervangend certificatiedirecteur werd, en sinds januari 2021 is hij Chief Engineer, die de uitvoerend directeur van de EASA adviseert en innovatie leidt binnen de EASA, evenals de technische lijn van experts.

Parallel daaraan is de heer Leroy ook zeer actief geweest in het vliegen. Hij sloot zich aan bij het Franse Aerobatic Team in het begin van de jaren 90 en nam deel aan de eerste drie wereldkampioenschappen acrobatisch zweefvliegen. Hij is nog steeds eigenaar van een Pitts S2B acrobatisch vliegtuig.

Ric Parker

Dr. Richard (Ric) Parker is een onafhankelijk speciaal adviseur die samenwerkt met verschillende bedrijven en instellingen op het gebied van technologiestrategie en technologieoverdracht. Hij is consultant voor A*STAR, Singapore, voorzitter van het Singapore Aerospace Programme en voorzitter van het Singapore Low Carbon Energy Research Programme TC. Daarnaast is hij een Distinguished Visitor bij het National Physical Laboratory in het Verenigd Koninkrijk.

Hij is Fellow van de Royal Academy of Engineering, Fellow van de Royal Aeronautical Society, Fellow van het Institute of Physics, Fellow van het Institution of Mechanical Engineers en Fellow van het City & Guilds of London Institute. Dr. Parker is een Liveryman van de Worshipful Company of Engineers. Hij is visiting professor in Aerospace and Transport Technology aan de Loughborough University, visiting professor in Mechanical Engineering aan het Imperial College in Londen en ereprofessor in Materials Engineering aan de Universiteit van Birmingham, VK.

Dr. Parker werd in januari 2001 benoemd tot Director of Research & Technology bij de Rolls-Royce Group en ging met pensioen in april 2016. Hij was verantwoordelijk voor de richting en coördinatie van onderzoeks- en technologieprogramma’s voor alle Rolls-Royce-bedrijven wereldwijd. Hij trad in 1978 toe tot Rolls-Royce en bekleedde verschillende functies, waaronder Chief of Composites and Ceramics, Managing Director – Compressor Systems en Director of Engineering & Technology, Civil Aerospace.

Gioia Venturini

Gioia begon haar carrière in 2000 bij het hoofdkantoor van FINMECCANICA (nu LEONARDO) in Rome als projectmanager voor internationale zaken. Daarna trad ze toe tot het adviesbureau CEIS (nu Forward Global), gericht op de luchtvaart, waar ze de functie van adjunct-directeur voor bedrijfsontwikkeling bekleedde en zich bezighield met business intelligence en vergelijkende economische analyses. Vervolgens ging ze naar EADS (nu AIRBUS) bij de internationale directie, waar ze senior manager was voor Europa en Afrika voor grote risico delende programma’s (A400M) en secretaris-generaal van het EuroMALE (UAV-platform) Steering Committee. Na vier jaar in deze functie maakte Gioia de overstap naar de ruimtesector om bij ARIANESPACE (nu onderdeel van ARIANEGROUP) aan de slag te gaan als verkoopdirecteur voor overheids- en commerciële verkopen in Europa en Afrika voor de drie operationele lanceerders (Ariane 5/Vega/Soyuz) destijds. In 2012 werd ze benoemd tot senior vice president voor Europa, Rusland, GOS, Turkije en Sub-Sahara Afrika bij het hoofdkantoor van SAFRAN binnen zijn internationale directie om grote commerciële campagnes te ondersteunen en de buitenlandse Safran-kantoren in haar regio te beheren. Sinds 2017 bekleedt ze de functie van Directeur voor Europese O&O-programma’s en internationale samenwerking op het gebied van strategie, O&O en innovatie bij SAFRAN (DSTI). Ze is met name verantwoordelijk voor de deelname van SAFRAN aan het Clean Aviation EU-onderzoeksprogramma sinds de oprichting en is actief betrokken bij de Raad van Bestuur en Technisch Comité van Clean Aviation.
Gioia is lid van de adviesraad van het European Aeronautics Science Network (EASN) en spreekt Engels, Italiaans, Frans en Spaans. Ze blinkt uit in multilaterale, multidisciplinaire internationale onderhandelingen met als duidelijk doel het implementeren van beleid, strategieën, programma’s en financiering.
Gioia is ook lid van de vereniging Elles Bougent, die de plaats van jonge vrouwen in technische sectoren bevordert, en behoort tot de burgerreserve van de Franse Gendarmerie Nationale.
Gioia is afgestudeerd aan onder andere de Ecole Nationale d’Administration (ENA – Parijs, Frankrijk) en Sciences Po Parijs (Institut d’Etudes Politiques of Paris, Frankrijk). Ze heeft een gespecialiseerde mastergraad in International Management en een Master in Public Administration (MPA). Ze heeft een opleiding op PhD-niveau gevolgd in de sociologie van het gebruik van kunstmatige intelligentie aan de universiteit van Parijs-Dauphine (PSL – Parijs, Frankrijk).
Gioia is getrouwd, moeder van tweelingen en in haar vrije tijd schildert ze.

Henk Volberda

Prof. Dr. Henk W. Volberda is hoogleraar Strategisch Management & Innovatie aan de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam en leidt de Innovatie & Digitale groep van de sectie Strategie & Internationaal Bedrijfsleven. Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation. Zijn onderzoek richt zich op verschillende thema’s zoals hypercompetitie, technologische verstoring, nieuwe bedrijfsmodellen, strategische flexibiliteit, managementinnovatie en nieuwe vormen van organisatie.

Volberda bekleedt verschillende uitvoerende en adviserende functies. Hij is lid van de raad van toezicht van NXP Semiconductors Netherlands, lid van de raad van toezicht van Apollo Tyres Netherlands en lid van de wetenschappelijke adviescommissie van de Nederlandse Defensie Academie. Daarnaast is hij expertlid van het World Economic Forum en fellow van de European Academy of Management. Eerder was hij onder andere vice-decaan van de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, voorzitter van de afdeling Strategisch Management, bestuurslid van het Netherlands Centre for Social Innovation en vice-president Onderzoek van de European Academy of Management (EURAM).

Volberda is lid van de redactieraad van onder andere het Journal of Strategy and Management, Journal of Organization Design, Long Range Planning, Management and Organization Review, Organization Studies, Strategic Change, Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, Holland Management Review en Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie. Volberda heeft gastcolleges gegeven aan de Wharton School van de University of Pennsylvania, Duke University’s Fuqua School of Business en de Bayes Business School in Londen.

Volberda is auteur van talrijke boeken, waaronder zijn nieuwe leerboek Strategic Management: From Confrontation to Transformation (Sage, 2024). Enkele van zijn andere bekende titels die internationale erkenning hebben gekregen, zijn Building the Flexible Firm: How to Remain Competitive (Oxford University Press 1998), dat in verschillende talen is gepubliceerd, en Rethinking Strategy (Sage, 2001). Zijn boek Reinventing Business Models: How Firms Cope with Disruption (Oxford University Press, 2018) is bekroond met de Best Book Award van de European Academy of Management. Hij publiceerde ook Strategic Renewal: Core Concepts, Antecedents, and Micro Foundations (Routledge, 2019) en recentelijk The New Professional Service Firm (Springer, 2022).

Simon Weeks

Professor Simon Weeks is de CEO van Simon Weeks Consultancy Limited en biedt NED- (Non-Executive Director) en adviesdiensten op het gebied van technologie aan via zijn eigen bedrijf. Hij is lid van de Innovate UK Council en het DfT College of Experts. Daarnaast is hij Non-Executive Director van de Offshore Wind Growth Partnership. Voorheen was hij Chief Technology Officer van het Aerospace Technology Institute (ATI), waar hij verantwoordelijk was voor de technische koers van de nationale luchtvaarttechnologiestrategie van het Verenigd Koninkrijk en een programma van meer dan £5 miljard. Eerder bekleedde Simon senior functies op het gebied van techniek en technologie bij Rolls-Royce, waaronder Global Head of Aerospace Research & Technology, Director of Engineering Operations for Aero Engine Controls, en Technical Director for Eurojet, waar hij leiding gaf aan de ontwikkeling van de EJ200-motor voor de Eurofighter Typhoon. Simon is Visiting Professor in Engineering Science aan de Universiteit van Oxford en in Sustainability Technology aan de Universiteit van Loughborough. Hij is een geregistreerd ingenieur en Fellow van de Royal Aeronautical Society en het Cambridge Institute for Sustainability Leadership.