Gepubliceerd op: 19-3-2025
Subsidiekansen voor mkb in de luchtvaartsector: R&D-samenwerkingsprojecten
De Nederlandse luchtvaartsector staat voor de uitdaging om te verduurzamen en innovatieve technologieën te ontwikkelen. Om deze transitie te ondersteunen, biedt de tijdelijke subsidieregeling Luchtvaart in Transitie (LiT) financiële ondersteuning aan mkb’ers die samenwerken aan onderzoek en ontwikkeling binnen de sector.
Belangrijke data en aanvraagprocedure
De aanvraagperiode voor de R&D-Samenwerkingsprojecten loopt van 02 april tot en met 06 mei 2025. Aanvragen worden beoordeeld volgens het tenderprincipe, wat betekent dat alle tijdig ingediende en volledige aanvragen op basis van vooraf vastgestelde criteria worden gerangschikt.
Voorwaarden en beoordelingscriteria
Projecten moeten zich richten op een of meer van de volgende thema’s:
- Nieuwe aandrijflijnen
- Elektrisch-thermische huishouding
- Nieuwe ontwerpconcepten en -materialen
- Ultra-efficiënte structurele componenten
- Kosteneffectieve fabricagetechnologieën voor nieuwe vliegtuigconfiguraties na 2030
Daarnaast dienen de samenwerkingsverbanden evenwichtig te zijn, zowel in kostenverdeling als inbreng, waarbij één deelnemer maximaal 70% van de kosten voor zijn rekening mag nemen. Alleen kosten gemaakt door mkb’ers zijn subsidiabel.
De aanvragen worden beoordeeld op vier criteria, elk met een maximale score van 25 punten:
- Vernieuwing: De mate van technologische innovatie of nieuwe toepassingen.
- Economische waarde: De gecreëerde economische waarde voor de deelnemers of de Nederlandse economie.
- Kwaliteit van de samenwerking: Hoe de deelnemers elkaar aanvullen, hun capaciteiten en de kwaliteit van de projectorganisatie.
- Positieve impact: De bijdrage aan het programma Luchtvaart in Transitie en de verduurzaming van de luchtvaart.
Aanvragen en meer informatie
Geïnteresseerde mkb’ers kunnen vanaf 02 april 2025 hun aanvraag indienen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het is raadzaam om tijdig te beginnen met de voorbereidingen, gezien de beperkte aanvraagperiode en de specifieke eisen van de regeling.
Voor meer details over de regeling, voorwaarden en het aanvraagproces kunt u terecht op de RVO-pagina over de tijdelijke subsidieregeling LiT: R&D-samenwerkingsproject:
Deel dit bericht
Gerelateerde projecten
Hydrogen Optimization & Testing (HOT)
HOT heeft tot doel gevalideerde kennis en data op te bouwen over waterstof brandstofsystemen.
Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage Systems (HAPSS)
Ontwikkelt een waterstof-elektrische aandrijving voor een Dash 8-300 om emissievrije regionale vluchten mogelijk te maken.
Materialen, productietechnologie en constructies
In dit project werken Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen samen aan het ontwikkelen van innovatieve productietechnolo…
Geavanceerde elektrische bekabeling
Dit project beoogt geavanceerde hoogvermogen bekabelingssystemen te ontwikkelen voor een hoger elektrisch vermogen voor hybri…
Thermische en Pneumatische Systemen (TePS)
Om waterstof-elektrische aandrijflijnen aan boord van toekomstige vliegtuigen met lage emissie toe te passen heb je nieuwe ko…
Flying Vision Accelerator
Het doel van Flying Vision Accelerator is om een ‘holistische’ samenwerking binnen het luchtvaartecosysteem te realiseren.…
Ondersteunend onderzoek
Het doel van dit project is om de Nederlandse maakindustrie ook na 2030 te kunnen blijven ondersteunen en de positie van de k…
Dutch Aviation Systems Analysis Lab
Het centrum voor duurzame luchtvaart DASAL onderzoekt, ontwikkelt en adviseert. De belangrijkste taak is om de effecten van d…
Versterken Ecosysteem
Het mkb in Nederland beschikt over unieke technologische kennis. Deze moet ontsloten worden voor de internationale toeleverin…
Human Capital Agenda
De Human Capital Agenda bereidt de arbeidsmarkt voor de duurzame luchtvaart met voldoende, goed opgeleid personeel.
LiT Venture Lab
Het LiT Venture Lab verbindt startups met mentoren, investeerders en gebruikers om de duurzame luchtvaart te versnellen.