Dutch Aviation Systems Analysis Lab (DASAL)

Wat is het doel van het project?

Het Dutch Aviation Systems Analysis Lab (DASAL), van Koninklijke NLR en TU Delft, richt zich op reken- en simulatiemodellen om de effecten van luchtvaartinnovaties en beleidskeuzen te voorspellen. Hiermee kan DASAL het samenspel tussen verscheidene duurzaamheids-, economische en maatschappelijke effecten inzichtelijk maken. De Nederlandse luchtvaartsector en overheid kunnen dit gebruiken om hun keuzes te onderbouwen.

Denk voor het project vooral aan de effecten van technologische, operationele en beleidsmatige innovaties op emissies, maar ook op geluid, veiligheid en vliegprestatie. DASAL integreert nieuwe modellen met bestaande modellen in een onderzoeksomgeving. Met deze onderzoeksomgeving kunnen relevante delen van het huidige en toekomstige luchtvaartsysteem worden nagebootst

Hoe is het idee ontstaan?

De Nederlandse luchtvaartsector en overheid staan voor de uitdaging van een transitie naar een klimaatneutrale Nederlandse luchtvaart in 2050. Deze transitie vraagt om nieuwe technologie, maar op korte en lange termijn ook om alternatieve manieren van vliegen en ander beleid. Voor het richting geven aan, het versnellen van, het prioriteren van en het vergroten van succeskansen van dergelijke innovaties, is het voorspellen van hun verwachte effecten een onmisbare schakel in het innovatieontwikkelproces. DASAL ontwikkelt reken- en simulatiemodellen, die worden gekoppeld, ook met al bestaande modellen, in een onderzoeksomgeving. Met deze ‘lab’-omgeving kan integraal effectenonderzoek worden uitgevoerd, dat het innovatieontwikkelproces over de volle breedte van de Nederlandse luchtvaartsector en overheid ondersteunt.

Hoe draagt jouw project bij aan een duurzame luchtvaart?

In DASAL bundelen NLR en TU Delft hun expertise en slagkracht voor het voorspellen en inzichtelijk maken van integrale effecten van technologische, operationele en beleidsmatige innovaties in de luchtvaart. Hiermee ondersteunt DASAL het ontwikkelproces van innovaties voor een duurzame luchtvaart.

Wat hebben jullie tot nu toe gedaan?

Er is inmiddels veel kennis opgebouwd op alle bovengenoemde terreinen. Een koppeling van diverse modellen, zodat effecten in onderling nauwe samenhang worden beschouwd, kan echter worden verbeterd. De versterkte samenwerking en de integratie van modellen en methodes van NLR en TU Delft op dit belangrijke gebied zullen niet alleen de nauwkeurigheid ten goede komen, maar ook het aantal en het type vragen dat kan worden beantwoord.

Wat zijn de vervolgstappen van je project?

  • Eerste specificatie modelontwikkeling
  • Eerste conceptmodellen ontwikkelen
  • Technische demonstratie eerste versie onderzoeksomgeving

Projectleider

Partner

Deel dit bericht

Gerelateerde berichten

Lancering Internationale Raad van Advies

Op 7 maart heeft de eerste vergadering van de Raad van Advies van Luchtvaart in Transitie plaatsgevonden. Deze raad bestaat u…

8-3-2024

Eerste projectdag van 2024 is een feit

De eerste Projectdag van Luchtvaart in Transitie in 2024 is weer een feit, een succesvol netwerkevent met alle projectleiders…

15-2-2024

Project Luchtvaart in Transitie maakt vliegende start

Een uitgebreid verslag van het start-event plaats van het project Luchtvaart in Transitie dat plaatsvond op woensdag 15 febru…

24-2-2023

Start-event op 15 februari 2023

Op woensdag 15 februari a.s. vindt het start-event van het project Luchtvaart in Transitie plaats in de Fokker Terminal in De…

1-2-2023