Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage Systems (HAPSS)
Wat is het doel van het project?
Het project heeft als doel de luchtvaartsector te verduurzamen en de milieubelasting van regionale vluchten aanzienlijk te verminderen. Door gebruik te maken van waterstof als brandstof worden schadelijke uitstoot en vervuiling vermeden en kan er een stap worden gezet richting een groenere toekomst. Daarom ontwikkelt het project een waterstof-elektrische aandrijving die zal worden ingebouwd in een bestaand Dash 8-300 vliegtuig. Hierdoor versnellen wij de transitie naar emissievrij vliegen en verwerven kennis van deze nieuwe technologie. Daarmee zijn we goed gepositioneerd voor de ontwikkeling van een nieuwe aandrijving gebaseerd op waterstof voor een nieuw te ontwikkelen vliegtuig.
Hoe is het idee ontstaan?
De ambities van de luchtvaartsector tot het reduceren van emissies zijn internationaal vastgelegd (ATAG Waypoint 2050, Destination 2050, ACARE Fly the Green Deal, ICAO LTAG resolution). Waterstof-elektrische aandrijving is emissievrij en toepasbaar voor kleinere vliegtuigen, die opereren van regionale luchthavens waar de waterstof infrastructuur eenvoudiger op te schalen is dan op grote internationale vliegvelden. Vliegtuigbouwers zijn risicomijdend en het ontwikkelen van zowel een nieuwe aandrijving als ook een nieuw vliegtuig is een groot risico. Door een bestaand vliegtuig om te bouwen kan ervaring worden opgedaan met de nieuwe technologie om vervolgens goed voorgesorteerd te zijn voor het ontwikkelen van een emissieloze aandrijving voor een volledig nieuw vliegtuig.
Hoe draagt jouw project bij aan een duurzame luchtvaart?
De gassen die vliegtuigen uitstoten en die bijdragen aan broeikaseffecten zijn koolstofdioxide (CO2), stikstofoxiden (NOx) en condenssporen. Het gebruik van een waterstof-elektrische aandrijving elimineert koolstofdioxide en stikstofoxiden, en veroorzaakt minder condenssporen vanwege de lagere temperatuur en lagere vlieghoogte. Dit in tegenstelling tot het gebruik van duurzame brandstoffen, zoals SAF, of het verbranden van waterstof in straalmotoren, waarbij er nog steeds stikstofoxiden worden uitgestoten en er meer condenssporen ontstaan.
Wat hebben jullie tot nu toe gedaan?
- De eerste fase van HAPSS heeft geresulteerd in een concept-architectuur met onderbouwing, waaruit blijkt dat een waterstof-brandstofcelsysteem ingebouwd in een bestaande Dash8-300 haalbaar is.
- Bovendien is aangetoond dat de operationele prestaties van het aangepaste vliegtuig nog steeds voldoende zijn om passagiers te kunnen vervoeren binnen een specifiek netwerk van bestemmingen.
- Als laatste is een overeenkomst met zowel de vliegtuigfabrikant als ook de certificeringsinstanties afgesloten voor de volgende fase van de ontwikkeling
Wat zijn de vervolgstappen van je project?
- In 2025 gaan wij met onze toeleveranciers de concept-architectuur verder verfijnen om vervolgens te starten met het concept ontwerp
- In 2026 zullen de eerste testen gedaan worden met een proef grondopstelling
Contactpersoon project
Contactpersoon voor dit project is Erik Geertsema, bereikbaar op
erik.geertsema@consciousaerospace.com.
Dit project is medegefinancierd door:
Deel dit bericht
Gerelateerde berichten
Lancering Internationale Raad van Advies
Op 7 maart heeft de eerste vergadering van de Raad van Advies van Luchtvaart in Transitie plaatsgevonden. Deze raad bestaat u…
8-3-2024
Eerste projectdag van 2024 is een feit
De eerste Projectdag van Luchtvaart in Transitie in 2024 is weer een feit, een succesvol netwerkevent met alle projectleiders…
15-2-2024
Project Luchtvaart in Transitie maakt vliegende start
Een uitgebreid verslag van het start-event plaats van het project Luchtvaart in Transitie dat plaatsvond op woensdag 15 febru…
24-2-2023
Start-event op 15 februari 2023
Op woensdag 15 februari a.s. vindt het start-event van het project Luchtvaart in Transitie plaats in de Fokker Terminal in De…
1-2-2023