Hydrogen Optimization & Testing (HOT)

Wat is het doel van het project?

Project HOT heeft tot doel gevalideerde kennis en data op te bouwen over waterstof brandstofsystemen. Dit gebeurt door het ontwerpen, ontwikkelen en testen van opslag-, distributie- en voortstuwingssystemen voor het F120H-vliegtuig van Fokker Next Gen. Om deze systemen uitgebreid te testen en optimaliseren voordat ze in gebruik worden genomen, maakt het project gebruik van drie geavanceerde testmethoden: een Virtual Twin (een digitale representatie van het systeemontwerp om het ontwerp te ontwikkelen, optimaliseren, en valideren met behulp van simulaties), een Iron Bird (een fysieke testopstelling van het brandstofsysteem), en een Digital Twin van de Iron Bird (een digitale representatie van de fysieke testopstelling voor verdere analyse en optimalisatie met behulp van werkelijke en real-time data).

Hoe is het idee ontstaan?

De aanleiding voor dit project ontstond uit de groeiende behoefte aan duurzame luchtvaartoplossingen en de uitdagingen rondom de opslag, distributie en conditionering van vloeibare waterstof in vliegtuigen, evenals de integratie in het aandrijfsysteem. De luchtvaartindustrie heeft zich gecommitteerd aan klimaatneutraliteit in 2050, wat de zoektocht naar emissievrije aandrijfsystemen versnelt. Waterstof wordt gezien als een veelbelovende oplossing om de CO₂-uitstoot drastisch te verminderen. Het gebruik van Virtual Twin-methodieken binnen het HOT project versnelt de ontwikkeling, en reduceert de risico’s, door vroegtijdige simulaties en optimalisaties mogelijk te maken. Dit project richt zich op een veilig en efficiënt systeem dat de transitie naar duurzame luchtvaart ondersteunt.

Hoe draagt jouw project bij aan een duurzame luchtvaart?

Dit project draagt bij aan een duurzamere luchtvaart door de ontwikkeling van efficiënte systemen voor de opslag, distributie en conditionering van vloeibare waterstof. Waterstof is een veelbelovende brandstof die, in combinatie met brandstofcellen of waterstofverbranding, geen CO₂-uitstoot genereert. Door deze technologieën te optimaliseren en integreren in het aandrijfsysteem, helpt het project de transitie naar emissievrije luchtvaart te versnellen. Daarnaast maken Virtual Twin-methodieken snelle simulaties en verbeteringen mogelijk, waardoor innovatie wordt versneld en de luchtvaartindustrie dichter bij haar doel komt om klimaatneutraal te zijn in 2050.

Wat hebben jullie tot nu toe bereikt?

  • We hebben op 29 januari de conceptfase van het HOT project succesvol afgesloten met een conceptontwerp van een waterstof opslag- en distributiesysteem voor de F120H.
  • Dit ontwerp, en alle relevante ondersteunende data is opgeslagen in de conceptversie van de Virtual Twin.
  • Nu het conceptontwerp is vastgelegd in de Virtual Twin, kunnen we sneller ontwikkelen richting grondtesten dankzij snelle simulatie- en optimalisatie-iteraties en de naadloze integratie van de verschillende componenten binnen de Virtual Twin.

Wat zijn de vervolgstappen van je project?

  • In het begin van 2025 wordt de huidige projectfase afgerond, en wordt begonnen aan de tweede, voorwaardelijke projectfase.
  • Binnen de tweede projectfase, wordt het waterstof opslag- en distributiesysteem verder gedetailleerd, en de scope wordt aangevuld met het ontwikkelen van waterstofconditionerings- en verbrandingstechnieken.
  • De Virtual Twin wordt verder uitgebreid met nieuwe componenten, zoals CFD en FEM, en ook zal er een Iron Bird worden ontwikkeld, zodat het brandstof systeem ook fysiek getest zal worden.

Contactpersoon project

Contactpersoon voor dit project is Juriaan Kellermann, Managing Director, bereikbaar op Juriaan.kellermann@fokkernextgen.com

Dit project is medegefinancierd door:

Projectleider

Partners

Deel dit bericht

Gerelateerde berichten

Lancering Internationale Raad van Advies

Op 7 maart heeft de eerste vergadering van de Raad van Advies van Luchtvaart in Transitie plaatsgevonden. Deze raad bestaat u…

8-3-2024

Eerste projectdag van 2024 is een feit

De eerste Projectdag van Luchtvaart in Transitie in 2024 is weer een feit, een succesvol netwerkevent met alle projectleiders…

15-2-2024

Project Luchtvaart in Transitie maakt vliegende start

Een uitgebreid verslag van het start-event plaats van het project Luchtvaart in Transitie dat plaatsvond op woensdag 15 febru…

24-2-2023

Start-event op 15 februari 2023

Op woensdag 15 februari a.s. vindt het start-event van het project Luchtvaart in Transitie plaats in de Fokker Terminal in De…

1-2-2023