Hydrogen Ombouw Turbofan (HOT)

Projectbeschrijving

Het project Hydrogen Ombouw Turbofan (HOT) beoogt een retrofit-aanpassing te ontwikkelen, waarmee bestaande straalvliegtuigen geschikt zijn voor verbranding van waterstof in een hybride oplossing. Daarbij kan nog steeds gebruik gemaakt worden van kerosine of een groenere variant daarvan (bio of synthetisch).

Deze oplossing wordt ontwikkeld voor de bestaande vloot straalvliegtuigen van het type A320 en B737. Door deze vliegtuigen om te bouwen naar minder milieubelastende varianten versnellen we de vergroening van de luchtvaart. De oplossing is vooral geschikt voor vliegtuigen die zo’n 10 tot 15 jaar in operatie zijn en aan groot onderhoud toe zijn. Tijdens deze onderhoudsbeurt wordt het vliegtuig omgebouwd.

Als testvliegtuig voor de oplossing wordt een tweemotorig Fokker 100 omgebouwd naar een demonstratievliegtuig. In deze Demonstrator kan het brandstofsysteem voor cryogene vloeibare waterstof voor directe verbranding in een operationele omgeving getest worden. Er wordt één motor geschikt gemaakt om waterstof te verbranden.
Het resultaat is het Fokker 100 technologisch demonstratievliegtuig met een veilig brandstofsysteem voor waterstof en een aangepaste Rolls Royce Pearl 15 motor. Daarmee kan en mag het toestel daadwerkelijk het luchtruim kiezen.

Met deze experimentele installatie verzamelen we tijdens vliegproeven data over het functioneren van de installatie zelf en de invloed daarvan op vliegtuigprestaties en vlieggedrag, naast de effecten van uitgestoten uitlaatgassen.

Daarnaast is Netherlands Aircraft Company (NAC) deelnemer aan het Europese Clean Aviation project Consortium for the AdVent of aero-ENgine Demonstration and aircraft Integration Strategy with Hydrogen (CAVENDISH). Dit project wordt uitgevoerd door een consortium geleid door Rolls Royce. Aan CAVENDISH is subsidie toegekend in de Europese call CLEAN-AVIATION-2022-01-HPA-01.

Resultaten op korte termijn

  • Het conceptontwerp voor een veilig waterstof-brandstofsysteem voor de Fokker F100 is gereed.
  • De voorontwerpfase wordt afgesloten met een Preliminary Design Review (PDR) (voorontwerptoetsing).
  • In CAVENDISH wordt het conceptontwerp opgesteld voor de benodigde structurele en systeemaanpassingen aan de Fokker F100 voor de nieuwe motoren.

Contactpersoon project

Contactpersoon voor dit project is Juriaan Kellermann, Managing Director, bereikbaar op juriaan.kellermann@ngaircraft.com.

Dit project is medegefinancierd door:

Projectleider

Partners

Deel dit bericht

Gerelateerde downloads

Slide deck Financieringstafel Duurzame Luchtvaart

Informatiebrochure: Intellectueel eigendom bij innoveren en samenwerken

Programma start-event op 15 februari 2023

Uitslag 2e beoordelingsronde NGF

Infographic 2e ronde NGF

Gerelateerde berichten

Lancering Internationale Raad van Advies

Op 7 maart heeft de eerste vergadering van de Raad van Advies van Luchtvaart in Transitie plaatsgevonden. Deze raad bestaat u…

8-3-2024

Eerste projectdag van 2024 is een feit

De eerste Projectdag van Luchtvaart in Transitie in 2024 is weer een feit, een succesvol netwerkevent met alle projectleiders…

15-2-2024

Project Luchtvaart in Transitie maakt vliegende start

Een uitgebreid verslag van het start-event plaats van het project Luchtvaart in Transitie dat plaatsvond op woensdag 15 febru…

24-2-2023

Start-event op 15 februari 2023

Op woensdag 15 februari a.s. vindt het start-event van het project Luchtvaart in Transitie plaats in de Fokker Terminal in De…

1-2-2023