Ondersteunend onderzoek
Wat is het doel van het project?
De Nederlandse maakindustrie ook na 2030 te kunnen blijven ondersteunen en de positie van de kennisinstellingen/academia versterken door een kennisbasis op te bouwen op de hoofdonderwerpen: “smart structures” en “enabling vliegen met waterstof”.
Hoe is het idee ontstaan?
De meeste projecten richten zich op een technologie die in 2030 al moeten leiden tot versteviging van de NL positie en omzet in de internationale toeleveringsketen. Om te zorgen dat we ook na 2030 die positie kunnen behouden en koploper in Europa kunnen blijven, moeten we nu al onderzoek doen naar de technologie die na 2030 nodig is. De onderwerpen zijn door de NLR en TU Delft aangedragen en afgestemd met de industrie.
Hoe draagt jouw project bij aan een duurzame luchtvaart?
Het project richt zich op twee onderwerpen die cruciaal zijn om de luchtvaart te kunnen verduurzamen: het slimmer en lichter maken van het vliegtuig door te werken aan “Slimme Structuurdelen” en aan de technologie die nodig is om op waterstof te kunnen vliegen, “Enabling vliegen op waterstof”. De 13 onderwerpen binnen dit project betreffen o.a. nieuwe aandrijflijnen en voortstuwingsconcepten, elektrisch-thermische huishouding, nieuwe ontwerpconcepten en materialen, ultra-efficiënte structurele componenten en kosteneffectieve fabricagetechnologieën voor nieuwe vliegtuigconfiguraties.
Wat hebben jullie tot nu toe gedaan?
Alle onderdelen van dit project zijn afgelopen jaar van start gegaan, waarbij de voortgang per onderdeel verschilt. Op 21 november 2024 heeft er een event plaatsgevonden, waarbij de geïnteresseerden uit LiT de mogelijkheid hadden om via korte pitches meer over de onderwerpen te horen en daarna aan de hand van posters met de onderzoekers in gesprek konden gaan. Hieronder vindt u de posters.
Wat zijn de vervolgstappen van je project?
In de posters kunt u de vervolgstappen per onderwerp vinden.
Deel dit bericht
Gerelateerde downloads
Poster Ondersteunend Onderzoek WP2.6 Investigation of Kerosene-Hydrogen Mixtures: Kinetics and Emissions Analysis
Poster Ondersteunend Onderzoek WP2.6 Investigation of Particulate and Gaseous Emission from Hydrogen Assisted Combustion of Kerosene
Poster Ondersteunend Onderzoek WP2.5 H2Crash: Influence of AFP features and low temperatures on delamination
Poster Ondersteunend Onderzoek WP2.5 H2Crash: Crashworthiness of Hydrogen-Powered Aircraft
Poster Ondersteunend Onderzoek WP2.4 AeroTherm: Aerothermal Management Technologies for Sustainable Aviation
Poster Ondersteunend Onderzoek WP2.3 Microstructure Effects on Leakage in Cryogenic Hydrogen Storage
Poster Ondersteunend Onderzoek WP2.2 Pipistrel LH2 Range Extender
Poster Ondersteunend Onderzoek WP2.1 NLR Thermal Management Tools for Hydrogen Powered Aircraft
Poster Ondersteunend Onderzoek WP1.7 CirCarBio: Smart and Circular Composite Materials
Poster Ondersteunend Onderzoek WP1.6 Ultra-efficient Load Introduction into Composite Structures
Poster Ondersteunend Onderzoek WP1.5 Low-Noise Propeller Concepts
Poster Ondersteunend Onderzoek WP1.4 New (Virtual) Qualification Approach for Metal AM Parts
Poster Ondersteunend Onderzoek WP1.3 Multi-Metal Additive Manufacturing (AM)
Poster Ondersteunend Onderzoek WP1.2 Non-Traditional Laminates
Poster Ondersteunend Onderzoek WP1.1 Active Load Alleviation
Gerelateerde berichten
Openstelling Tijdelijke Subsidieregeling Luchtvaart in Transitie
Vanaf vandaag is de Tijdelijke subsidieregeling Luchtvaart in Transitie open voor aanmeldingen.
28-5-2024
Webinar Subsidieregeling LiT
Webinar over de nieuwe subsidieregeling Luchtvaart in Transitie (LiT) voor ondernemers en kennisinstellingen.
18-4-2024
Webinar Aankondiging Subsidieregeling LiT
Openstelling nieuwe subsidieregeling Luchtvaart in Transitie (LiT) voor ondernemers en kennisinstellingen.
5-4-2024
Lancering Internationale Raad van Advies
Op 7 maart heeft de eerste vergadering van de Raad van Advies van Luchtvaart in Transitie plaatsgevonden. Deze raad bestaat u…
8-3-2024